تحلیل انتخابات

با نگاه به انتخابات در حوزه ی انتخابی سلسله ودلفان نتایج جالب  به دست می آید که به نظرمیرسد درکمتر منطقه ای درکشور این چنین باشد حال پرسش اینجاست دلیل این نتیجه چیست؟وچه راه حلی برای رفع برخی معضلات این انتخابات وجود دارد.

 

دراین جا برخی ازدلایل احتمال آورده میشود:

1-نبود افراد مناسب

2-قحط الرجال

3-فرهنگ عمومی

4-جامعه ی هندی گون

5-جغرافیا

6-منفعت طلبی برخی ها

7-فقر

چنانچه از نتایج بر می آید ازمجموع 8دوره تنها 2 دوره نمایندگانی از منطقه سلسله(غیرتکراری) به مجلس راه یافته اند در صورتی که 6 دوره ازمنطقه دلفان  برگزیده شده اندکه آنهم نمایندگی بین دو نفر(آقایان محمدی وآل کاظمی) بوده است که جمعیت شرکت کننده دلفان یکی ازدلایل است. جالبترآنست که پس ازدوره 5ام نماینده ها بارای کمتری به مجلس راه یافته اند باآنکه جمعیت شرکت کننده تقریبا 2 برابرشده است!.نماینده محترم فعلی مجلس جناب آقای حجه الاسلام محمد محمدی به تنهایی 4 دوره یعنی 16 سال(نیمی ازعمر انقلاب)سکاندار این مسئولیت خطیر بوده است واگر اینبارهم برگزیده شود به مدت 20 سال   سکاندار خواهد بود به عبارتی اگر شخصی درالشتر ونورآباد دردوره نوجوانی دررای گیری شرکت کرده باشد تا سن میانسالی اش ایشان رانماینده دیده است!(البته اگر زنده بماند) واین یک پدیده عجیب وصد البته غریب است در اینجا نمیخواهم خدای نکرده به شخص خاصی حمله ویا از کسی خاص دفاع کنم چه بسا اشخاص نماینده در دوره های پیشین چندان هم در این عقبگرد فرهنگی وسیاسی موثرنباشند.ودرضمن قصد تحلیل عملکرد آنها را نداریم چرا که صاحب نظر نبوده وبه خودهم این حق را نمیدهم که عملکردشان را نقد کنم.

 همه میدانیم انقلاب اسلامی به رهبری امام (ره) برای برچیده شدن این نوع سالاری ها وبه فرموده ایشان انقلاب پابرهنگان بود  برعلیه افرادی خاص وتکراری که سالها برمردم فقیر وبدبخت حکومت میکردند   اما متاسفانه در برخی مناطق چون سلسله ودلفان این معضل ازبین نرفت بلکه فقط جای اشخاص عوض گردید.

بنابه مواردذکرشده تا آنجا که بنده مطلع ام افراد مناسب تحصیل کرده آنقدردرالشتر ونورآباد زیاد است که شاید درکمترشهری این چنین باشد بنابر این موارد 1و2ومنتفی است . درباب فرهنگ عمومی وجامعه هندی گون واثرآن برانتخایات صد البته نمیتوان به سادگی ازآنها گذشت  متاسفانه   فرهنگ عمومی ویژه ودید نژادگرایانه وبعضاقوم گرایانه بی هدف وبی برنامه ازیک طرف وجامعه طبقاتی هندگونه ازطرف دیگر دراین انتخاب موثر اند این معضل هم در سلسله وهم در دلفان وبویژه درروستاهای دلفان مشاهده میگردد.

منفعت طلبی برخی ها وفقر اقتصادی وفرهنگی عده قلیلی ازمردم یکی دیگر ازاین دلایل است به گونه ای که ممکن است در یک شهر یک خانواده پولدار بانفوذ دربرابرتصمیم یک شهر بایستند ونتیجه یک انتخابات را رقم بزنند یاممکن است یک جوان بعضاتحصیل کرده به دلایلی ..نماینده شود وبا آنکه میداند رای نخواهد آورداما انصراف نداده وبعضا باعث شکست اراده مردم بشود این مورد البته بیشتر در الشتر چندین بار دیده شده است که یک سری نوفئودال نوکیسه دربرابر اراده یک شهرستان ایستادند ومسایل امنیتی وسرخوردگی گسترده ای حادث گردید.

اما عامل دیگر جغرافیا وتعریف ناقص وبدون کارشناسی حوزه انتخاباتیست بر اساس آخرین اطلاعات ازحدود 90هزارتعرفه 60 هزار به نورآباد اختصاص پیدا کرده است همه میدانیم جمعیت  حوزه دلفان بیشتر است واین حق مردم دلفان است وبه راحتی حق داشتن یک نماینده را دارند این حق صد البته به سلسله هم میتواند داده شود اما متاسفانه نمایندگان دوره های پیشین به دلایل بیشتر شخصی این حق را پایمال کرده اند وبه عبارتی منفعت دراین بوده است.

بنابراین به نظر میرسد  عامل فقرمادی وفرهنگی عمو م جامعه ،کوتاهی نمایندگان پیشین درتفکیک حوزه ها،منفعت طلبی شخصی دربرابرخواست جمعی به عنوان مهمترین دلایل این نوع انتخاب هستندکه راه برون رفت از این واقعه ی تلخ وعجیب که بعضا به عنوان یکی از نقایص دمکراتیزه شدن مردم این دیار از آن یاد میشود موارد زیر است:

1-اختصتصاص یک نماینده به سلسله

2-ارتقا فرهنگ عمومی ومبارزه با فقر

هرکسی که اینبار به مجلس راه یابد شایسته است درخصوص پیدانمودن راه حلی مناسب برای این موضوع بکوشد تا عوامل این انتخاب های تکراری که دلایل ان ذکر گردید را از بین ببرد .

ماحق رای نداریم الحمدلله

 

نگاهی طنزآلود به آزادی درانتخابات دربرخی مناطق کوچک وتاثیرآن برزندگی افراد                          

:ما شناسنامه هایمان را به آب دادیم وحق رای نداریم الحمدالله

فرزادعزیزی کدخودایی 

در جاده شلمرود پلیس چند نفر بدون شناسنامه را در روز رای گیری دستگیر کرده است  که جلوی ماشینشان نوشته بودند ما شناسنامه هایمان را به آب دادیم وحق رای نداریم الحمدالله

    در زیر برخی از بازجوئی های آنها را آورده ام

1-    شغل : آموزگار(  قشری عمدتا زحمتکش با دریافتی نسبتا کم اما تاثیر گذار بویژه در شهرهای کوچک.)

-         مامور:چرا شناسنامه ات را به آب انداختی؟!

        معلم:من یک معلم ام که از چند جهت در احاطه بودم الف: محل کار چنانچه برخلاف باند نماینده قدم برمی داشتم سر از شول آباد و ممیل وماژین،گردکانه،سیاب،چاله،قنبرعلی در می آوردم بدون اضافه کاری وسایر مزایا وممکن بود زمستانها حتی تا یک ماه خانواده را نبینم تازه ممکنه این بار ورق برگرده ومن.. ؟! ب:تیره وطایفه وهووز که چنان عیان است که نیاز به گفتن ندارد بابام دو سال است بر سر انتخابات با من قهر کرده است پ:دوستان و همسایه ها  چنانچه همه می دانیم در شهر ما هرکس به خود اجازه می دهد مستقیم وغیر مستقیم در کار دیگری دخالت کند وبه جای او تصمیم بگیرد تعدادی با من خوبند اما اکثرا نه

ادامه نوشته

آ،ً{آف حسنوند ووافزایش شانس سوری

 ، سوری یکه تاز میدان

  به گزارش لک پرس در الشتر مصطفی ابدالی حسنوند یکی از شاخص ترین کاندیداهای این شهر و حوزه انتخاباتی در دور رقابت های مجلس کنار کشید و انصراف داد....


به گزارش لک پرس در الشتر مصطفی ابدالی حسنوند یکی از شاخص ترین کاندیداهای این شهر و حوزه انتخاباتی در دور رقابت های مجلس کنار کشید و انصراف داد. طی این گزارش با انصراف آقای حسنوند ، سوره یکته تاز میدان شده و شانس او برای ورود به مجلس بهارستان چند برابر شده.


حق مردم

 

باآنکه سالهاازفرمایش امام (ره) میگذرد که"مجلس در راس امور است" اما عمق اثربخشی این سخن گهربار تابه آنجاست که امروز کسی نمیتواند منکر ان شود،ازطرفی بیداری مردمان عرب که شایداخرین مردمانی باشند که از خواب بیدار شده اند در جریان است که بدون تردید متاثرازانقلاب 57 می باشدبدون تردیدکنده شدن حکومتهای دیکتاتوری در منطقه یک روند برگشت ناپذیریک طرفه است اما سخت. عربستان(حجاز)که باید قلب جهان اسلام باشد ومکه ومدینه که بایستی پناهگاه مردمان محروم باشد به همت خادم الاغربیین تبدیل به لانه خائنین گشته است وشاهزاده های عرب بجای انکه دلیل سروری امروز خود را بدانند به فکرمتراژدشداشه ها وتعداد زنان و.. هستند از همه عجیبتر دهن لق انهاست که امروزه گزنده تر شده وبر علیه ما توطئه چینی میکنند وانتخابات ما را ناقص و.. می دانند.درست است طی چندسال اخیر در برخی ازموارد اشتباهاتی داشته ایم که بعضا ممکن است به جمهوریت مان ضرباتی خورده باشدواین یک امر طبیعی دریک روند رو به رشد است اما واقعیت انست که کارنامه ما درخشان است البته همواره تعدادی کاسه لیس هستند که دانسته ویا ندانسته حرفهایی میزنند که چنان میخ اهنین بر سنگ به گوش کسی نمیرود.از طرفی  همه ادیان الهی وقتی امده اند سعی درمحدود نمودن قدرت کرده اند بدون تردید رابطه زرتشت با کیکاووس فرعون وموسی ویهودیان وروم با عیسی وخاتم باقریش را میدانید که همه در برابرتمامیت خواهی بوده است. اما متاسفانه امروزه شاهدان هستیم تعدادی ازکاندیداها با تکیه بر نادانی ملت هر نوع نقد ومخالفت با خود را بر نمیتابند وان را مخالفت با نظام واسلام و...می نامنداما واقعا دیدگاه اسلام وبویژه مذهب شیعه درمورد رابطه مردم وحاکمان  چیست؟

شهید مطهری :عده ای در استدلالهای خود برای اینکه پشتوانه ای برای نظریات سیاسی استبداد مآبانۀ خود پیدا کنند به مسألۀ خدا چسبیدند و مدعی اند که حکمرانان(خردوکلان) در مقابل مردم مسئول نیستند، بلکه آنها فقط در برابر خدا مسئول هستند.(مجموعه آثار ج1، ص 553)این سخن شهید برگرفته ازکلام مولاست که فرموده است
« حق تعالی با حکومت من بر شما برای من حقی بر شما قرار داده است و شما را همان اندازه حق بر عهده من است که مرا بر عهدۀ شماست. حق همواره دو طرفی است؛ کسی را بر دیگری حقی نیست مگر اینکه آن دیگری را هم بر او حقی است. و اگر کسی باشد که بر دیگران حق دارد و دیگران بر او حقی ندارند او تنها خداست و آفریدگانش را چنین مزیتی نیست، زیرا او بر بندگانش توانایی و قدرت دارد و قضای گوناگون او جز بر عدالت جاری نمی گردد» (نهج البلاغه، خطبه 207 )
بااین وصف متاسفانه دیده شده است برخی ها با اظهار نظرهایی عجیب وبی ریشه خود را مبرا ازهرچه دانسته وبه محض انتخاب شدن به نمایندگی خود را صاحب حق می دانند! وبجای آنکه به فکر حل مشکلات مردم باشند درگیررقابتهای کسل کنند سیاسی شده اند که نتیجه ای جز کمک به دشمنان این ملت وسرزمین نداشته وندارد،امید است مجلس آینده مجلسی آکنده از افرادی باشد که مسئول به معنای واقی باشند ودر راستای اهداف انقلاب ویرافرازی ملت ایران گام بردارند.

فرزاد عزیزی کدخودایی

زورونئ انتخاباتی نیشتمانی

 

زورئون انتخاباتی بین خدایی سوری ومحمدی است

نتیجه هرچه بود بود مهم نیست ما بخشی از مردم سلسله اینها را ارزو داریم

1-داشتن نماینده مستقل نه الحاق به جای دیگر

2-گسترش توسعه زیربنایی درالشتر. سیستم ابیاری واحیا دامپروری

3-راه مله گچکه به نهاوند واصلاح وبهسازی راه بروجرد

4-تسریع در4باندشدن مسیر خرم اباد

5-احداث کارخانه لبنی باتوجه به تولید شیرنخست درمنطقه توسط مردم الشتر

6-تبدیل کهمان به یک منطقه توریستی

7-پیگیری رادیو لکی واعتقادبه تشکیل لکستان

8-توجه ویژه به مردم محروم

روژئ  زووانئ  گوجه ری (روز ربان مادری)

رووژئ  زبان مادری (داوه لی)  بئ مارگ بو

وئتم  ئیسگه  گئ  رووژئ  زووانئ  مادریه  سه رئ  بیه م ئئ  لا  داوه لی

تا ئئ  دویرا  مئ  دیتئ   وئتئ چه نئ  خووه  سالئ  یئ  گئل   هه م  باین   سه  رئ  بین   ئه ر  ئیمه

وئتم  داوه لی  ئیمروو  هاتئ مه  تا ئیمرووژ  گئ  رووژئ  زئونئ  مادریه

وئتئ:خووه  رووله  ئه ما  وه لا  چه  بووشئ م  ئیمروژیه ل  وه  گه ردئ  ئاولیه لو   فارسیه  موشئن    هه ر  دوئینه  بی  گئ   دیم   قه  مه رتاج  داشتئ   فرسیه   مه   تئ لیقونئ  .  ئئئ  تئلئوزیونیشه  مئ تئ  له کی  بوشئ ن   ئه  ما   نووشئن  بیتئ ره

وتم  ئیه ر چه ؟

وئتئ  هئ رووله  قئیه تیه  گئ روونیه  وه لا   تو هه م  خوو  حوسئله  ئئ  قئ سه له   دویری!

دیم  را سه  مئ